کد مطلب:212679 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:35

عبدالعظیم حسنی
همچنین از دیگر شخصیت های برجسته ای كه معتقدات خود را بر امام زمانش عرضه نموده، جناب عبدالعظیم حسنی است كه دینش را بر حضرت هادی (ع) عرضه كرد، و حضرت آن را تصدیق نمود.

اینك، در اینجا، داستان عرضه عقاید عبدالعظیم بر حضرت هادی (ع)، همراه با مختصری از حالاتش، ذكر می گردد:

عبدالعظیم حسنی فرزند عبدالله بن علی بن الحسن بن زید بن الحسن بن علی بن ابیطالب (ع) است. او از اكابر محدثین و اعاظم علماء و زهاد و عباد و صاحب ورع و تقوی بوده، و از اصحاب حضرت جواد (ع) و حضرت هادی (ع) است [1] ، و احادیث بسیار از ایشان نقل كرده. كتاب خطب امیرالمؤمنین (ع) از اوست. در فضیلتش كافی است كه هر كسی او را زیارت كند، مثل آن باشد كه امام حسین (ع) را زیارت كرده. قبر شریفش در ری، معلوم و مشهور و پناهگاه عامه مردم است. علو مقام و جلالت شأن او اظهر من الشمس



[ صفحه 148]



است. او نهایت توسل و انقطاع را به ائمه اطهار علیهم السلام داشته است. شیخ كشی در رجالش و علامه مجلسی در تحفه، حكایت آمدن او را به شهر ری نقل فرموده اند.

مرحوم پدرم در كتاب «هدیة الزائرین» چنین گفته: نسخه ای از نهایه شیخ طوسی (ره) را، به خط شیخ ابی المحاسن ابراهیم بن الحسین بن بابویه، یافتم كه قبل از هشتصد سال نوشته شده بود. در پایان جزء اول آن كتاب، بسیاری از فضائل و علو مقام و رتبه علم و زهد و ورع و نسب جناب عبدالعظیم را نوشته بود، از آن جمله در وصف علم او نگاشته بود كه روایت كرده ابوتراب رؤیانی كه گفت: شنیدم از ابوحماد رازی كه گفت: وارد شدم بر حضرت امام علی النقی (ع) در سر من رای، و سؤال كردم جمله ای از مسائل حلال و حرام را؛ پس حضرت مسائلم را جواب فرمود. تا هنگامی كه به عزم مراجعت، برای تودیع، به نزد آن حضرت رفتم. پس از خداحافظی، حضرت فرمود: ای حماد! هر گاه، در ناحیه خودت، شهر ری، بر تو چیزی از امور دینی ات مشكل شد، از عبدالعظیم سؤال كن، و سلام مرا نیز به او برسان. [2] .

ابن بابویه قمی و ابن قولویه، به سند معتبر، روایت كرده اند كه مردی از اهل ری خدمت حضرت امام علی النقی (ع) رفت. حضرت از او پرسید: كجا بودی و از كجا می آیی عرض كرد: به زیارت قبر امام حسین (ع) رفته بودم. فرمود: اگر زیارت می كردی قبر عبدالعظیم را كه نزد شماست، هر آینه، مثل كسی بودی كه زیارت قبر امام حسین (ع) را به جا آورده باشد. [3] .


[1] از روايتي كه مرحوم پدرم، قدس سره، در «انوار البهيه»، ص 109، از عبدالعظيم، نقل فرموده (كه حضرت رضا (ع) به وي فرمود: اي عبدالعظيم! سلام مرا به دوستانم برسان و به آنان بگو كه شيطان را به خود راه ندهند، و امر كن آنها را به راست گويي و اداي امانت...) استفاده مي گردد كه عبدالعظيم درك محضر امام هشتم را نيز كرده است؛ و ليكن علما او را از اصحاب امام رضا (ع) به مشار نياورده اند.

[2] هدية الزائرين، ص 348.

[3] كامل الزيارات، باب 107، ص 324 - ثواب الاعمال، ص 89 - بحارالانوار، ج 102، ص 268.